Αυτοβελτίωση: Stress -Κατάθλιψη,Λύπη-Θυμός! Δεν φταίει το έγκλημα ,αλλά η κάλυψή του είναι που μας καίει !

Το stress είναι η ρίζα των νευρωτικών καταστάσεων  σε συνδιασμό με αρνητικές αντιδράσεις στα αρνητικά συναισθήματα. Νευρωτικές καταστάσεις είναι καταστάσεις ψυχολογικής δυσφορίας και κακής ψυχικής υγείας που περιλαμβάνουν αυξημένη επίπεδα των αρνητικών συναισθημάτων (δηλαδή, καταστάσεις του συναισθηματικού πόνου, που περιλαμβάνουν την κατάθλιψη και το άγχος-stress, κατά κύριο λόγο και δευτερευόντως μίσος / θυμό και την ενοχή / ντροπή, και τα προβλήματα να   αντιμετωπίσουμε σχέσεις ,αλλά και την ταυτότητά μας.

Μερικές φορές αναφερόμαστε σε αυτές τις καταστάσεις ως «σύνδρομα αρνητικών επιπτώσεων» και είναι η κύρια αιτία που οδηγεί τους ανθρώπους σε ψυχοθεραπεία.

Stress -Κατάθλιψη,Λύπη-Θυμός -Οι νευρωτικές καταστάσεις αντιστοιχούν στις ακόλουθες συνθήκες ψυχικής υγείας στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο:

Στον εαυτό μας συμβαίνουν διαταραχές προσαρμογής, γενικευμένο άγχος, κοινωνικό άγχος και μείζονα καταθλιπτικά επεισόδια ήπιας έως μέτριας βαρύτητας. Είναι επίσης στενά συνδεδεμένα με μακροχρόνια προβλήματα σχέσεων, χαμηλή αυτοεκτίμηση και προβλήματα που σχετίζονται με διαταραχές της προσωπικότητας.

Υπάρχουν τρία κύρια συστατικά στις νευρωτικές συνθήκες.

Το πρώτο είναι μια «νευρωτική ιδιοσυγκρασία». Αυτό αναφέρεται στο βασικό σημείο αναφοράς του συστήματος αρνητικών συναισθημάτων. Δηλαδή, πόσο ευαίσθητοι είναι, πόσο ισχυρή είναι η αντίδραση του εαυτού στα αρνητικά γεγονότα και πόσο καιρό χρειάζεται να ανακάμψει μετά την επιστροφή ενός παράγοντα άγχους στην καθημερινότητα. Οι άνθρωποι με υψηλό βαθμό νευρωτισμού έχουν ως χαρακτηριστικό να τονίζουν τα πάντα πιο εύκολα, αισθάνονται αρνητικά συναισθήματα πιο έντονα από τον μέσο όρο και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ηρεμήσουν.

Το δεύτερο κύριο συστατικό είναι οι ίδιοι οι παράγοντες πίεσης του εαυτού. Δηλαδή, προβλήματα στη ζωή που απειλούν βασικές ψυχοκοινωνικές ανάγκες. Σημαντικές ανάγκες όπως η ανάγκη για αξία μέσα από μια σχέση (με σημαντικούς άλλους), ανάγκες για επίτευγμα, ανάγκες για πόρους για την απόκτηση επιθυμιών  (π.χ. χρημάτων), ανάγκη για παιχνίδι, ανάπτυξη και ανάγκη εξερεύνησης,αλλά και  για ασφάλεια !

Δεν είναι το έγκλημα, αλλά η καλυψη του που μας καίει ! 

Ο τρίτος λόγος είναι ο πιο σημαντικός, καθώς είναι αυτός που οδηγεί σε κακή αντιμετώπιση και τροφοδοτεί νευρωτικές συνθήκες μακροπρόθεσμα. Και είναι αυτό που είναι συχνά πιο δύσκολο για τους ανθρώπους να αναγνωρίσουν στον εαυτό τους.

Αλλά δεν είναι εξειδικευμένοι να αναγνωρίσουν αυτήν την “τρίτη δύναμη” που οδηγεί σε δυσφορία.

Αλλά τα καλά νέα είναι ότι είναι ένα στοιχείο που οι άνθρωποι έχουν τον πιο άμεσο έλεγχο, αν διδαχθούν γι ‘αυτό και να μάθουν να το κάνουν διαφορετικά.

Τι είναι αυτό? Η θεμελιώδης ρίζα των νευρωτικών συνθηκών είναι οι αρνητικές αντιδράσεις στα αρνητικά συναισθήματα. Με τρόπο που να συμπίπτει με την αμερικανική φράση ότι “δεν είναι το έγκλημα,αλλά η κάλυψή του που μας καίει” .

Δηλαδή:

ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να δίνουμε προσοχή όταν ακούμε έναν άνθρωπο ή για τον εαυτό μας – εκτός από την κατανόηση του στρες και των ιστοριών και την αρνητική διάθεση που νιώθουν – είναι το πώς αντιδρούν . Υπάρχουν πρωτογενείς αντιδράσεις και υπάρχουν δευτερογενείς αντιδράσεις στις αρχικές αντιδράσεις.

Υπάρχουν δύο επίπεδα ψυχολογικών αντιδράσεων επειδή το ανθρώπινο μυαλό είναι πραγματικά δύο ρεύματα συνείδησης τυλιγμένα σε ένα.

Όταν κατακερματίσουμε αυτά τα δύο ρεύματα και δούμε πώς συνδέονται μεταξύ τους, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί έχουμε δευτερεύουσες αντιδράσεις στο πρωταρχικό αίσθημα του εαυτού μας.

Ο πυρήνας της ψυχής σας είναι το κομμάτι που βλέπει  τον κόσμο, έχει κίνητρα και προτρέπει (σε φαγητό, σεξ κτλ), και ενεργοποιείται από τα συναισθήματα για να ανταποκριθεί στα γεγονότα.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τη φύση και τη λειτουργία των συναισθημάτων. Δίνουν πληροφορίες σχετικά με τους στόχους μας σε σχέση με ότι συμβαίνει. Και χρησιμεύουν ως τρόποι να μας προσανατολίσουν να αναζητήσουμε και να προσεγγίσουμε “καλά” πράγματα και να αποφεύγουμε και να αποσυρθούμε από τα “κακά” πράγματα . Η ρίζα αυτών των συναισθημάτων στον εαυτό μας είναι ή ευχαρίστηση ή πόνος και δημιουργούν πιο περίπλοκες καταστάσεις θετικού και αρνητικού συναισθήματος.

Τα  αρνητικά συναισθήματα του εαυτού μας , μπορούμε να τα χαρτογραφήσουμε αποτελεσματικά με τη σκέψη μας και έχουν ως πυρήνα συναισθηματικό πόνο, και

α.δύο κύριες αρνητικές καταστάσεις συναισθήματος διάθεσης : κατάθλιψη / απελπισία και φόβο / άγχος και

β δύο αρνητικές  συναισθηματικές καταστάσεις  κοινωνικές : ντροπής / ενοχής (αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό) και μίσος /  θυμός (αρνητικά συναισθήματα για άλλους).

Το δεύτερο ρεύμα συνείδησής μας, το οποίο μπορούμε να ονομάσουμε “δευτερογενή νοητική διαδικασία” (ή το “προσωπικό μυαλό ” σας ή το “συνειδητό μυαλό σας” ή το “κεφάλι”).

Αυτό διαχωρίζει το ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ “ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ”

Αυτά τα δύο μυαλά είναι πολύ διαφορετικά. Το πρωταρχικό μυαλό είναι αρκετά αυτόματο, γρήγορο και αντιδραστικό. Βλέπει τα πράγματα με βάση αυτό που αντιλαμβάνεται σε σχέση με τους στόχους στην κατάσταση που συμβαίνει. Εάν ο εαυτός μας αντιληφθεί ότι ζει μια κατάσταση στην οποία το άτομο είναι απομονωμένο, θα νιώθει μοναξιά, εάν αντιληφθεί ότι ζει μια  κατάσταση στην οποία εμπλέκονται οι στόχοι του από άλλους, θα αισθανθεί θυμωμένος. Εάν βλέπει ότι έχει αποτύχει ή είναι κατώτερο από άλλους, θα αισθανθεί ντροπή. Αν νιώθει ηττημένο, θα εισέλθει σε κατάσταση  ανικανότητας.

Ο ψυχαναλυτικός (δευτερεύων) νους είναι πιο περίπλοκος. Δεν σκέφτεται μόνο για το τι συμβαίνει αλλά επίσης σκέφτεται τι “πρέπει να γίνει”.

Από πού παίρνει η συνειδησή μας τις ιδέες για το τι πρέπει να αισθάνεται ;

Αρχικά, από άλλους ανθρώπους, είτε άμεσα είτε έμμεσα. Ίσως ο μπαμπάς σου ήθελε να είσαι σκληρή. Ίσως οι φίλοι σας σας εγκατέλειψαν όταν θέλατε να αναλύσετε τα προβλήματά σας χωρίς μισόλογα ή απλά να είστε ο εαυτός σας. Οι άλλοι άνθρωποι είναι συχνά αρκετά σαφείς όταν θέλουν  να είμαστε ευτυχισμένοι, ή θυμωμένοι ή ένοχοι.

Και επειδή μας αρέσει να είμαστε αποδεκτοί και αξιότιμοι στα μάτια των άλλων, στρέφουμε αυτές τις κρίσεις πάνω μας χωρίς να ομολογούμε τον πόνο μας.

Οι αρνητικές αντιδράσεις του εαυτού μας στα αρνητικά συναισθήματα είναι η θεμελιώδης ρίζα των νευρωτικών συνθηκών. Πάρα πολλοί άνθρωποι διδάσκονται να φοβούνται τα αρνητικά συναισθήματά τους ή ότι δεν πρέπει να τα αισθανθούν ή τις δυναμίες τους.

Eίναι δυνατόν και επιθυμητό  να εργαστούμε προς την κατεύθυνση της αλλαγής της στάσης του συνειδητοποιημένου νου στον τρόπο με τον οποίο σχετίζεται με το πρωταρχικό μυαλό μας με την πραγματικότητα.

Αντί να είμαστε στον εαυτό μας επικριτικοί, αντιδραστικοί και να ελέγχουμε διαρκώς  τα πρωταρχικά συναισθήματά μας, πρέπει να καλλιεργούμε μια διαφορετική στάση:

Γυρίστε την κρίσιμη και ελεγχόμενη εσωτερική φωνή σας σε φύλακα άγγελό σας!

Συνηγορείστε υπέρ μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης της ψυχολογικής σας νοοτροπίας.

Σε έναν «μετα-γνωστικό παρατηρητή»  που θα καλλιεργεί μια εσωτερική στάση περιέργειας, αποδοχής, αγάπης για συμπόνιας, και που θα είναι το κίνητρο να μάθει ο εαυτός σας και να αναπτυχθεί.

Κανένα παιδί δεν ευτύχησε μόνο με κριτική,χωρίς αγάπη και αποδοχή. Δε θα το κάνατε ποτέ στο παιδί σας,ίσως ούτε καν σε έναν ξένο.

Γιατί το κάνεις σ’ έσένα?

Φιλικά www.igynaika.gr