Ποιός θα το περίμενε ότι κάποια βακτήρια δρουν προς όφελος του οργανισμού κι όχι μόνο συμπεριφέρονται φιλικά προς αυτόν αλλά βοηθούν και στη διατήρηση της φυσιολογικής λειτουργίας του; Ο λόγος για τα προβιοτικά, τα φιλικά βακτήρια που χάρη στην ευεργετική τους δράση αποτελούν σήμερα μια από τις πιο διαδεδομένες μεθόδους ενίσχυσης της εντερικής χλωρίδας.
Τα μικρόβια που κάνουν καλό!
Μέσα στο σώμα μας φιλοξενούνται δισεκατομμύρια μικρόβια και ειδικά μέσα στον εντερικό σωλήνα «κατοικούν» εκατοντάδες είδη βακτηρίων. Μην νομίζετε όμως, ότι πρόκειται μόνο για βλαβερούς μικροοργανισμούς, καθώς υπάρχουν και τα προβιοτικά – τα καλά βακτήρια που δρουν προς όφελος του οργανισμού.
Τα προβιοτικά λοιπόν, μαζί με τα επιβλαβή βακτήρια, αποτελούν τμήμα του συνόλου των μικροβίων που συνθέτουν την εντερική χλωρίδα. Όταν ωφέλιμα και επιβλαβή μικρόβια βρίσκονται σε ισορροπία δεν υπάρχει πρόβλημα, αν όμως για διάφορους λόγους – π.χ., λόγω άγχους, λοιμώξεων, χρόνιων φλεγμονών, κακής διατροφής, μεταβολές στη κινητικότητα του εντέρου (διάρροια ή δυσκοιλιότητα), λήψης φαρμάκων κ.ά.,- η ισορροπία τους ανατραπεί και τα επιβλαβή αποκτήσουν τον έλεγχο τότε, δημιουργείται δυσβίωση – μια κατάσταση που μπορεί μακροχρόνια να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας.
Τα κυριότερα οφέλη προβιοτικών στην υγεία με μια ματιά!
Βοηθούν στην εξισορρόπηση εντερικής χλωρίδας
Μειώνουν τα συμπτώματα δυσανεξίας στη λακτόζη
Προλαμβάνουν και ανακουφίζουν από τη δυσκοιλιότητα
Αντιμετωπίζουν τη διάρροιαλόγω λήψης αντιβιοτικών, καθώς και την οξεία παιδική διάρροια και τη διάρροια εξαιτίας ιώσεων.
Ενισχύουν τη φυσική ανοσία και τους αμυντικούς μηχανισμούς του σώματος απέναντι σε λοιμώξεις του εντέρου και σε μικροοργανισμούς που προκαλούν γαστρεντερίτιδες και διάρροιες.
Προσφέρουν ανακούφιση από συμπτώματα δυσπεψίας και γαστρεντερικές διαταραχές(π.χ. φουσκώματα, πρηξίματα, αέρια)
Ανακουφίζουν από ιδιοπαθή φλεγμονώδη νοσήματα του εντέρου (π.χ., νόσο του Crohn, ελκώδη κολίτιδα, κ.ά.)
Προσφέρουν καλύτερη θεραπευτική αντιμετώπιση στις περιπτώσεις χρόνιων φλεγμονών, μυκητιάσεων, κολπίτιδας, καντιδίασης, ουρολοιμώξεων, στοματίτιδας, έλκους στομάχου, αλλεργικής ρινίτιδας, αλλεργικού εκζέματος κ.ά.
Η ευεργετική δράση των προβιοτικών
Οι ευεργετικές δράσεις των προβιοτικών μπορεί να είναι αντιμικροβιακές, μέσω παρεμπόδισης της ανάπτυξης παθογόνων μικροοργανισμών, βιοχημικές, όπως η ανακούφιση της δυσανεξίας στη λακτόζη και φυσιολογικές, όπως η διέγερση του ανοσοποιητικού συστήματος και η αντιμετώπιση των αλλεργιών. Σύμφωνα με έρευνες, έχει διαπιστωθεί ότι παρουσιάζουν πολλαπλές ευεργετικές δράσεις. Μπορούν για παράδειγμα να βοηθήσουν στη διατήρηση της υγιούς πέψης, ενώ έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Τρόφιμα με ζύμωση

yogurt/Γιαούρτι
Το γιαούρτι είναι η πιο γνωστή πηγή «καλών βακτηρίων». Περιέχει προβιοτικά, όπως το γαλακτοβακτηρίδιο ή τα μπιφιδοβακτήρια, που διατηρούν υγιή ισορροπία στο έντερο. Προτιμήστε τα γιαούρτια που έχουν φυσικά συστατικά, συγκεκριμένα «ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες» για μέγιστα οφέλη για την υγεία, σε αντίθεση με κάποια που περιέχουν σάκχαρα.
Γάλα με προβιοτικά
Ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να πάρετε προβιοτικά είναι να προσθέσετε στη διατροφή σας γάλα εμπλουτισμένο με οξεόφιλο λακτοβάκιλο. Το βουτυρόγαλα επίσης και γενικά οποιοδήποτε γάλα που καλλιεργείται με βακτήρια γαλακτικού οξέος είναι πλούσιο σε προβιοτικά. Τέλος, η σόγια θεωρείται πηγή με φυσικά προβιοτικά οφέλη -υπάρχουν νέα προϊόντα από γάλα σόγιας στην αγορά, στα οποία έχουν προστεθεί επιπλέον ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες. Ελέγξτε λοιπόν τις ετικέτες των προϊόντων και επιλέξτε εκείνα με την επισήμανση «εμπλουτισμένο με ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες».
Κεφίρ
To κεφίρ είναι ένα σύνθετο συμβιωτικό μείγμα μικροοργανισμών που οι λαοί των χωρών του Καυκάσου και της Μέσης Ανατολής καταναλώνουν εδώ και πολλούς αιώνες. Παχύ, κρεμώδες και πικάντικο όπως το γιαούρτι, το κεφίρ περιέχει 10 είδη ενεργών μικροοργανισμών. Ευεργετικά βακτηρίδια, ζύμες, μέταλλα και αμινοξέα, είναι συστατικά του που βοηθούν τον οργανισμό στις λειτουργίες θεραπείας και συντήρησης. Οι πλήρεις πρωτεΐνες του κεφίρ αφομοιώνονται καλύτερα από το γιαούρτι και χρησιμοποιούνται ευκολότερα στο σώμα.
Προσφέρει ακόμη περισσότερα προβιοτικά από άλλα, πιο κοινά ζυμωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γιαούρτι ή το βουτυρόγαλα. Δοκιμάστε το αρωματισμένο ή απλό σε συνδυασμό με μούσλι, φρούτα, ή ως ένα smoothie ποτό.
cheese/Μαλακά τυριά
Αναφερόμενοι στα προβιοτικά, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι δεν επιζούν όλα τα στελέχη κατά το πέρασμά τους από το ανώτερο γαστρεντερικό σωλήνα. Σύμφωνα με μια έρευνα, τα στελέχη Lactobacillus στα μαλακά τυριά που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως στο τυρί Gouda, είναι πολύ ανθεκτικά για να επιβιώσουν. Έτσι μπορούν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα.
Ξινολάχανο
Το ξινολάχανο περιέχει τα προβιοτικά Leuconostoc, Pediococcus και Lactobacillus. Επιλέξτε μη παστεριωμένο λάχανο τουρσί. Η παστερίωση σκοτώνει τα χρήσιμα βακτήρια. Μπορείτε να το εντάξετε στη διατροφή σας, προσθέτοντας μια κουταλιά στα σάντουιτς ή ακόμα να το καταναλώσετε ως γαρνιτούρα.
Ψωμί με προζύμι
Το προζύμι αποτελεί μια συμβιωτική καλλιέργεια μικροοργανισμών με ευεργετικές ιδιότητες. Τα προβιοτικά βακτήρια που περιέχει έχουναντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενισχύουν την άμυνα τουοργανισμού και μειώνουν τις φλεγμονές και τις μολύνσεις.
picles/Ξινά τουρσιά – πίκλες
Το κοινό πράσινο τουρσί είναι μια εξαιρετική πηγή προβιοτικών. Όσο λιγότερο εμπορευματοποιηθεί, τόσο το καλύτερο. Για τουρσιά πλούσια σε προβιοτικά, επιλέξτε κυρίως ποικιλίες φυσικής ζύμωσης, όπου δεν έχει χρησιμοποιηθεί ξίδι στη διεργασία οξίνισης. Ένα διάλυμα θαλασσινού αλατιού και νερού ενθαρρύνει την ανάπτυξη των ευεργετικών βακτηρίων και μπορεί να δώσει στα ξινά τουρσιά επιπλέον οφέλη.
Ελιές
Οι ελιές αποτελούνται από μεγάλες ποσότητες προβιοτικών, ιδιαίτερα όταν βρίσκονται σε άλμη, διότι η άλμη επιτρέπει στις προβιοτικές καλλιέργειες να ευδοκιμήσουν. Μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε ως σνακ ή ακόμη πιο εύκολα στις σαλάτες σας.
Γνωρίζετε ότι
Πάνω από 400 είδη μικροοργανισμών βρίσκονται στην εντερική χλωρίδα του ανθρώπου. Τα μικρόβια της εντερικής χλωρίδας όχι μόνο δεν είναι αδρανή, αλλά ρυθμίζουν καθημερινές λειτουργίες του σώματος. Τα βακτήρια αυτά, που στο μέσο άνθρωπο ζυγίζουν συνολικά 2 κιλά, μπορούν να ρυθμίζουν τις αυξομειώσεις βάρους και να αλλάζουν την ανταπόκριση στα φάρμακα.
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες μπορεί να ευθύνονται για την εκδήλωση διαβήτη τύπου 2, να πυροδοτούν το άσθμα, το έκζεμα και τον αυτισμό καθώς και αυτοάνοσα νοσήματα, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας. Έχει λοιπόν μεγάλη σημασία το είδος των βακτηρίων που κατοικούν στην εντερική χλωρίδα και εδώ έρχονται να παίξουν ρόλο τα προβιοτικά.
Ενισχύστε τα φιλικά βακτήρια με συμπληρώματα προβιοτικών!
Δοκιμάστε:
Το Acidophilus Plus της Quest – Με 3 διαφορετικά στελέχη προβιοτικών βακτηρίων είναι ιδανικό για όσους έχουν ανάγκη ρύθμισης της λειτουργίας του εντέρου και του πεπτικού τους.
Το Prodilac Restrore – Με συνδυασμό έντεκα προβιοτικών στελεχών είναι κατάλληλο για εφήβους και ενήλικες από 16 έως 50 ετών καθώς και για εγκύους και θηλάζουσες.
Το Acidophilus της Health Aid – Κάθε κάψουλα περιέχει Lactobacillus Acidophilus 4 billion και Fructo – Oligosaccharides 100mg. Αυξάνει τον αριθμό των φιλικών βακτηριδίων, δημιουργώντας μια υγιή χλωρίδα.
Το BacteFlora® LACT – Περιέχει συνδυασμό 10 προβιοτικών ειδών υψηλής συγκέντρωσης, ύψους 10 δισεκατομμυρίων προβιοτικών βακτηρίων ανά κάψουλα και πρεβιοτική ινουλίνη καθώς και 9.000 FCC μονάδες πεπτικό ένζυμο λακτάση για την ομαλή λειτουργία του εντέρου και τη βελτίωση των συμπτωμάτων δυσανεξίας στη λακτόζη.
Το Terranova Digestive Enzyme Complex – Με συνδυασμό 11 απαραίτητων πεπτικών ενζύμων και το ειδικά σχεδιασμένο μείγμα βοτάνων Magnifood (μάραθος, αγκινάρα, τζίντζερ, κάρδαμος, κλπ) διατηρούν την ισορροπία της πεπτικής χλωρίδας. Ιδανικό και για vegetarians και vegans.
Το Natures Plus Ultra Probiotics-Με 12 είδη συμβιωτικών φιλικών βακτηρίων, που καλύπτουν όλο το γαστρεντερικό σύστημα (και στόμα/λαιμό) και με δύο πρεβιοτικά: συμπυκνωμένο ACAI (300 mg) και FOS. Επιπλέον έχει το πρωτοποριακό σύστημα Viashield για εγγυημένη παροχή 40 δις ζωντανών κυττάρων ανά κάψουλα τη στιγμή της αγοράς, οποτεδήποτε και αν γίνει αυτή!
Μην ξεχνάτε
Η κακή διατροφή, ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η χρήση αντιβιοτικών, η διάρροια, το κάπνισμα, το αλκοόλ, τα αντισυλληπτικά, το χλώριο στο νερό, περιβαλλοντικές μολύνσεις, ψυχική και σωματική καταπόνηση (stress), η πάροδος της ηλικίας και άλλοι παράγοντες συντελούν στην διαταραχή της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας. Ωστόσο, υπάρχει τρόπος να προστατέψουμε αλλά και να αποκαταστήσουμε την χλωρίδα του εντέρου, κυρίως μέσω της πρόσληψης των προβιοτικών και πρεβιοτικών.
Αναζητήστε  συμπληρώματα προβιοτικών για εσάς αλλά και προβιοτικά για τα παιδιά σας, ενισχύστε τα φιλικά βακτήρια προς όφελος ολόκληρου του οργανισμού!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here