Τί να κάνετε με τα συναισθήματα της λύπης

Επιμέλεια:Εύη Βισβάρδη

Εάν χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορεί να σας βοηθήσουν να γίνετε ο τύπος του ατόμου που θέλετε να είστε!

Ένα από τα πιο συχνά  συναισθήματα είναι η λύπη. Τα συναισθήματα λύπης μπορούν να προκύψουν από την παρατήρηση των συμπεριφορών και των αποφάσεων του παρελθόντος μας και πιστεύοντας ότι μπορεί να είχει συμβεί ένα καλύτερο αποτέλεσμα εάν είχε γίνει διαφορετική επιλογή. Τα θέματα που φαίνεται να προκαλούν τη μεγαλύτερη λύπη είναι η εκπαίδευση , η σταδιοδρομία , οι ρομαντικές σχέσεις, η γονική μέριμνα και φροντίδα , ο εαυτός μας και ο ελεύθερος χρόνος (Newall, Chipperfield, Daniels, Hladkyj & Perry, 2009, Roese & Summerville, 2005).

Όταν λυπάται, ένα άτομο μπορεί να βιώσει συναισθηματικά, γνωστικά και νευροφυσιολογικά αποτελέσματα-επιπτώσεις. Η λύπη συχνά συνοδεύεται από άλλα αρνητικά συναισθήματα όπως ενοχή , απογοήτευση, χαμηλή αυτοπεποίθηση και απογοήτευση. Επιπλέον, οι άνθρωποι συχνά ασχολούνται με γνωστικές ασκήσεις προσπαθώντας να καταλάβουν, γιατί πήραν μια δειλή απόφαση ή έπραξαν όπως έπραξαν και ποιές άλλες επιλογές θα μπορούσαν να κάνουν για να αποκομίσουν καλύτερο αποτέλεσμα. Επιπλέον, η λύπη ενεργοποιεί ορισμένες περιοχές του φλοιού του εγκεφάλου (δηλαδή, πλευρική ορθοσωματική, ραχιαία προμετωπική).
Οι γνώμες των ερευνητών διαφέρουν ως προς το τί διεγείρει τη λύπη. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η λύπη είναι ισχυρότερη υπό συνθήκες, όταν υπάρχει η ευκαιρία για μια «διορθωτική» δράση (η «αρχή ευκαιρίας»). Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι αισθάνονται  λύπη για την  εκπαίδευσή τους. Ωστόσο, η ευκαιρία να διορθωθεί αυτό το «έλλειμμα» παραμένει ανοικτή για τους περισσότερους ανθρώπους. Είναι η διαθεσιμότητα της ευκαιρίας που παρακινεί τους ανθρώπους με κάποιο τρόπο να  μετανιώνουν.
Ένα επιχείρημα της «αρχής ευκαιρίας» είναι ότι υπάρχουν ελάχιστοι λογισμοί που μπορούν να μειώσουν αποτελεσματικά τη λύπη, επειδή οι δράσεις που μπορούν να την αντιμετωπίσουν εξακολουθούν να είναι προσιτές. Παράδοξο ε; Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, τα συναισθήματα λύπης θα συνεχιστούν μέχρι να ληφθούν διορθωτικά μέτρα (Roese & Summerville, 2005).

Άλλοι ερευνητές, ωστόσο, πιστεύουν ότι τα συναισθήματα λύπης είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν και πιο εμφανή σε καταστάσεις όπου δεν υπάρχει η ευκαιρία να διορθωθεί η απόφαση ή η δράση (Beike, Markman, & Karadogan, 2009). Δηλαδή, η ευκαιρία που υπήρχε πριν και δεν επωφελήθηκαν,έχει χαθεί τώρα. Μπορεί να υποστηριχθεί ότι η ηλικία είναι ένας παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει τις διαθέσιμες ευκαιρίες. Θεωρητικά, η εκπαίδευση μπορεί να αποκτηθεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Ωστόσο, δεν είναι τόσο εύκολο για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Ομοίως, η εξεύρεση ρομαντικής σχέσης αργά στη ζωή είναι πιο δύσκολη από ό, τι όταν κάποιος είναι νεότερος και το πεδίο είναι πιο ανοιχτό.
Οι δικαιολογίες μπορούν να βοηθήσουν ελάχιστα στο να μετριάσουν τον πόνο της λύπης, όταν δεν υπάρχει η ελάχιστη ευκαιρία για να διορθωθεί η κακή απόφαση ή η συμπεριφορά του ατόμου (π.χ. λόγω χρόνου ή έλλειψης πόρων). Οι άνθρωποι μπορούν να απογοητεύσουν τον εαυτό τους επειδή αφήνουν μια ευκαιρία να περάσει από αυτό δεν μπορεί να ανακτηθεί αργότερα.

Η λύπη μπορεί να επηρεάζει τη ικανοποίηση για η ζωή. Ωστόσο, αν η λύπη αντιμετωπιστεί κατάλληλα, μπορεί να έχει θετικό αποτέλεσμα. Η λύπη μπορεί να οδηγήσει σε μια αναδρομική ανάλυση που μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να κατανοήσουν τον λόγο για τον οποίο νόμιζαν ή ενήργησαν, όπως έκαναν. Εκείνη την εποχή, ίσως υπήρξε ένας συγκεκριμένος λόγος.

Με την παρατήρηση των προηγούμενων σκέψεων ή ενεργειών τους, τα άτομα μπορούν:
Νιώστε λιγότερο πόνο, τύψεις και αυτοκαταστροφή.
Αλλάξτε τις σκέψεις και τη συμπεριφορά τους σε αυτό που θα οδηγήσει τώρα σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα.
Μάθετε από τα λάθη και ενσωματώστε το στις επόμενες αποφάσεις και ενέργειες.
Πιο συγκεκριμένα, τί μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι για να τονίσουν το θετικό και να μειώσουν τις αρνητικές συνέπειες της λύπης; Οι Newall et al., (2009) και Bjälkebring, Västfjäll, Svenson, & Slovic (2016) προτείνουν ορισμένες από τις ακόλουθες προτάσεις:
Μην αφήνετε τα συναισθήματα λύπης «να σας φάνε»
Δοκιμάστε την αυτορρύθμιση και μην επιτρέψετε τη λύπη να γίνει συντριπτική
Εάν είναι απαραίτητο, καταπνίξτε τα συναισθήματα.
Μην επαναλάβετε στο μυαλό σας το «αν είχα κάνει αυτό» ως σκέψη
Αποδεχτείτε τί συνέβη και συμβιβαστείτε με αυτό
Αποδεχτείτε ότι υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις ή συμβάντα που δεν μπορείτε να ελέγξετε
Δεχτείτε ότι στη ζωή κανείς δεν μπορεί να ζήσει χωρίς λύπη
Μην υπερβάλλετε για την προσωπική σας ευθύνη και χάνετε την αυτοπεποίθησή σας

Προετοιμάστε τον εαυτό σας, να μπορεί να μειώσει την έκπληξη και τον πόνο

Αναζητήστε τα οφέλη που προκύπτουν από τη λύπη. Πώς σας ενθάρρυνε κάποιες φορές
Καταλάβετεα κλύτερα τον εαυτό σας
Κάντε τον εαυτό σας έναν καλύτερο άνθρωπο
Εξουδετερώστε τα συναισθήματα λύπης, κάνοντας επανορθωτικές ενέργειες
Ζητήστε συγγνώμη σε εκείνους που τραυματίσατε
Μην παραλείψετε να διορθώσετε την κακή σας κρίση ή τη δράση σας
Εξετάστε τις τωρινές ευκαιρίες πλήρως και επωφεληθείτε από εκείνες που διαφορετικά, θα μπορούσατε να αφήσετε να ξεγλιστρήσουν απ’ τα χέρια σας

Αντί να εστιάζετε στα αρνητικά αποτελέσματα της λύπης, να είστε πιο προσεκτικοί για το πόσο η λύπη σας έχει προωθήσει σε θετικές ενέργειες
Μάθετε από την εμπειρία
Αναπτύξτε θετικές αλλαγές σε σας

Η λύπη είναι ένας συναισθηματικός μηχανισμός. Αν κάποιος πάψει να σκέφτεται τις χαμένες ευκαιρίες, τότε η λύπη γίνεται «ακατάλληλη», αδύναμη ως συναίσθημα και μπορεί να υποχωρήσει.

Από την άλλη πλευρά, εάν η λύπη μας υπενθυμίζει ότι ο χρόνος μας είναι σύντομος και ότι οι ευκαιρίες μπορεί να είναι μεταβατικές, μας βοηθά να αγωνιστούμε για μια ζωή που θα ζούμε πιο καλά!

Bιβλιογραφικές αναφορές
Beike, DR, Markman, KD, & Karadogan, F. (2009). Χαμένες ευκαιρίες: Μια θεωρία της έντασης της λύπης. Δελτίο Προσωπικότητας και Κοινωνικής Ψυχολογίας, 35, 385-397. DOI: 10.1177 / 0146167208328329
Bjälkebring, Ρ., Västfjäll, D., Svenson, Ο., & Δβΐΐο, Ρ. (2016). Ρύθμιση της έμπειρης και αναμενόμενης λύπης στην καθημερινή λήψη αποφάσεων. Emotion, 16, 381-386. http://dx.doi.org/10.1037/a0039861
Newall, NE, Chipperfield, JG, Daniels, LM, Hladkyj, S., & Perry, RP (2009). Λυπάμαι στη μετέπειτα ζωή: Εξερευνώντας τις σχέσεις μεταξύ συχνότητας λύπης, δευτερευουσών πεποιθήσεων ερμηνείας ελέγχου και υγείας σε ηλικιωμένα άτομα. Διεθνής Εφημερίδα γήρανσης και Ανθρώπινης Ανάπτυξης, 68, 261-288.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here